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since 2003

Un ensemble d'outils pour la création sono-spatiale multiphonique
A complete set of tools for multichannel spatial audio creation

 

Latest 10 updates
(the build date in DD/MM/YYYY format should appear when you right-click on the plugin GUI)

sept-29: new DynaSlider 864
sept-28: new MultiFreezer 32 (Win)
sept-27: MiniFreezer 16 64 bits version of VST2 OctoFreeze
sept-17: "Scatter" series x2 Outputs Scale factor for lesser channels numbers
sept-16: new MultiSubstractor version; Room 64 relative position control of the absorption parameter
sept-12: MiniDeco 64 more delay multiplicators; MultiSampler 32 and 64 Level Polyphonic Aftertouch modulation
sept-10: new SpaceXplorer 64-D4 version specially made for binaural render

aug-25: MPESynth 564 z/height positions can stay in place when the fingers are removed, random values now work as expected
aug-21: due to an initial error the names of the SpectraMass and the SpectraShaper were inverted, this is now corrected
aug-17: new DynaSplitter 110; SpatLine 64 can use the sound's amplitude to modulate Position and Span

(se
e the full list on this page)

 

 don't miss the Composer's Guide to the Acousmodules' Galaxy!

 

A B O U T

Ces plugins constituent un ensemble modulaire d'outils principalement développés pour la composition acousmatique en haute résolution spatiale.
Leur objectif principal est de permettre la création des sons et des espaces d'une manière unifiée, en intégrant aussi étroitement que possible le traitement spatial à l'intérieur d'effets et d'instruments originaux.
Un autre aspect important est leur ouverture vers toutes les configurations spatiales possibles, qui incluent mais ne se limitent pas aux formats liés à la distribution de médias et aux environnements "immersifs".

Ils sont réalisés avec le logiciel Synthedit, qui utilise le SDK de Steinberg pour l'exportation des plugins, et je tiens à remercier Jeff McClintock ainsi que les développeurs d'extensions sans qui ces outils n'existeraient pas, tout comme la plupart de ma production depuis bientôt 20 ans.
Ils sont distribués en tant que "freewares" car même si leur mise à disposition publique signifie un important travail supplémentaire ils sont d'abord faits pour mon usage personnel, alors...

These plugins constitute a modular set of tools mainly developed for acousmatic composition in high spatial resolution.
Their main objective is to allow the creation of sounds and spaces in a unified way by integrating spatial processing as closely as possible within original effects and instruments.
Another important aspect is their openness to every spatial configurations, which include but are not limited to formats related to media distribution and "immersive" environments.

They are made with Synthedit software, which use Steinberg's SDK for the exported plugins, and I would like to thank Jeff McClintock and the extension developers without whom these tools would not exist, as well as most of my production since nearly 20 years ...
They are distributed as "freeware" because even if their public availability means a lot of extra work they are first made for my personal use, so...

Ils couvrent quasiment l'ensemble des traitements sonores (effets, sampling et synthèse) et comme que les différentes manières de le faire spatialement multiplient le nombre de combinaisons possibles, ces plugins sont très nombreux... Mais leur organisation en catégories et en familles qui partagent souvent le même type d'interface utilisateur et de fonctionnement permet, une fois certaines bases communes acquises, d'être rapidement efficace et de passer assez facilement de l'un à l'autre.
Pour cela suivez le Guide...

As they cover almost all sound processing (effects, sampling and synthesis) and as the varied ways of doing it spatially multiply the number of possible combinations, these plugins are very numerous... But their organization into categories and families which often share the same type of user interface and operation makes it possible, once certain common bases have been acquired, to be quickly efficient and to switch easily from one to the other.
Follow the Guide ...

Rapidement :

  • formats spatiaux : réellement libres, périphoniques, sphériques, maillés, distribués, multicouches, c'est comme VOUS voulez...canaux : la plupart jusqu'à 64, certains jusqu'à 128, mais ils supportent sans problème d'en utiliser beaucoup moins ;-)
  • compatibles avec les formats "immersifs" comme les dômes et les formats cinéma (Auro-3D, 22.2, Dolby Atmos...)
  • conversion facile en ambisonique d'ordre élevé (HOA) avec des plugins gratuits (IEM, Sparta...)
  • conversion binaurale avec des plugins gratuits (SpaceVR, MyBino...)
  • formats de plugin : VST3 pour Windows et AU (et bientôt VST3) pour MacOS (+ VST2 32 bits pour Windows)
  • directement intégrés dans les hôtes qui disposent de possibilités multicanales ouvertes et avancées (Reaper, Bidule, Usine Hollyhock, Pyramix, Max/Msp par exemple...)
  • traitements de la masse spatiale (spatialisation) de sources multiphoniques possédant jusqu'à 64 canaux, séparés ou groupés selon divers modes
  • automations internes et basées sur le geste (animations simples et complexes, modèles physiques, trajectoires...)
  • effets multicanaux jusqu'à 64 canaux (filtres, délais, réverbérations, granulaire, spectral, pitch...) associés au traitement de la masse spatiale selon divers modes créatifs
  • instruments basés sur l'échantillonnage et la synthèse sur 64 canaux
  • utilitaires (64 canaux et plus) pour le calibrage, le monitoring, le bass management, les conversions de format spatial...
  • sauvegarde et échange de fichiers de configurations spatiales entre plus de 90 plugins

In a glance:

  • spatial formats: realy free, peripheral, spherical, meshed arrays, distributed, layered, it is like YOU want...
  • channels: most up to 64, some up to 128, but they easily support using much less ;-)
  • compatible with all "immersive" formats like domes, Auro-3D, 22.2, Dolby Atmos ...
  • easy conversion to higher order ambisonics (HOA) with free plugins (IEM, Sparta, Ambix ...)
  • binaural conversion with free plugins (SpaceVR, MyBino ...)
  • plugin formats: VST3 for Windows and AU (and soon VST3) for MacOS (+ 32 bits VST2 for Windows)
  • directly integrated into the hosts which have open and advanced multichannel possibilities (Reaper, Bidule, Usine Hollyhock, Pyramix, Max/Msp for instance ...)
  • processing of the spatial mass (spatialization) of multiphonic sources with up to 64 channels, separated or grouped according to various modes
  • internal automations and gesture based (simple and complex animations, physical models, trajectories ...)
  • multi-channel effects up to 64 channels (filters, delays, reverbs, granular, spectral, pitch ...) associated with the treatment of spatial mass according to various creative modes
  • 64-channel sampling and synthesis based instruments
  • utilities (64 channels and more) for calibration, monitoring, bass management, spatial format conversions ...
  • saving and exchanging spatial configuration files between more than 90 plugins 

   

 

F A Q

Ces plugins peuvent-ils vous être utiles si :
vous travaillez uniquement en stéréophonie ? Bien qu'ils soient conçus exclusivement pour le multicanal certains effets et instruments peuvent donner des choses très intéressantes en mixant leurs sorties, à essayer...
- vous gérez la diffusion lors de concerts ou de spectacles ? Certains plugins de traitement des masses spatiales pourraient éventuellement vous être utiles, mais leurs fonctions sont avant tout pensées pour la création (voir plutôt pour ce genre d'utilisation le SpatRevolution).
- vous composez pour les formats "surround" classiques comme la quadriphonie, le "7.1" ou l'octophonie ? Pourquoi pas, même si certains risquent d'être un peu surdimensionnés, les plugins d'effets et les instruments offrent des traitements du son originaux que vous pourrez certainement apprécier...
- vous êtes surtout motivé par la Réalité Virtuelle et le binaural ? Ils sont conçus pour les espaces réels, mais vous pourrez parfaitement les utiliser en complément d'un convertisseur binaural comme le GRM-Tools SpaceVR (gratuit), ou un encodeur ambisonique comme le IEM MultiEncoder (également gratuit)
- vous êtes conquis par les espaces "immersifs" offerts par l'Auro-3D, le "22.2", le Dolby Atmos ou les dômes en général ? Pas de problème, vous devriez trouver de quoi enrichir votre palette !
- vous faites des installations sonores, de "l'électro spatialisée" live, de l'acousmatique en multiphonie, bref de la création sonore dans laquelle l'espace haut-parlant est un constituant à part entière ? Alors là, ils sont vraiment faits pour vous ;-)

Can these plugins be useful to you if:
- you work only in stereophony? Although they are designed exclusively for multichannel, some effects and instruments can give very interesting things by mixing their outputs, to try...
- do you manage concerts or performances space? Some plugins for spatial masses processing could possibly be useful to you, but their functions are above all designed for creation (see for example the SpatRevolution for this kind of utilization).
- you compose for classic "surround" formats such as quadraphony, "7.1" or octophony? Why not, even if some may be a bit oversized, the effects and the instruments plugins offer original sound processing that you may certainly appreciate ...
- are you especially motivated for Virtual Reality and binaural? They are designed for real spaces, but you can perfectly use them in addition to a binaural converter like the GRM-Tools SpaceVR (free), or an ambisonic encoder like the IEM MultiEncoder (also free)
- are you won over by the "immersive" formats offered by Auro-3D, the "22.2", Dolby Atmos or domes in general? No problem, you should find something to enrich your palette!
- you create sound installations, live electronic "spatialization", acousmatic in multiphony, any sound creation in which the loudspeakers space is a constituent in its own right ? In this cases they are really made for you ;-)

Quels hôtes recommandez-vous ? Reaper pour les multipistes et Bidule pour les hôtes modulaires, mais regardez la liste complète sur la page de ressources.
Existe-t'il des versions pour Linux ? Hélas non, Synthedit n'intègre pas pour l'instant l'exportation en VST3 pour Linux, et compte tenu de la nécessité pour les développeurs tiers d'effectuer une compilation spéciale de leurs extensions je crains que ce ne soit pas envisageable avant longtemps...
Pourquoi n'utilisez-vous pas l'ambisonique ? Il y a beaucoup de raisons ;-) La première est que de toute façon il existe déjà d'excellents plugins (IEM et Sparta notamment) et qu'il n'y aurait aucun intérêt à faire moins bien qu'eux... La deuxième raison est que mes plugins doivent pouvoir traiter tous les types d'organisation spatiale alors que l'ambisonique est limité aux formats basés sur la sphère. La troisième raison (peut-être la plus importante) est qu'il ne s'agit pas seulement de spatialisation mais de créer et de traiter les sons conjointement avec leur espace et ces outils doivent pouvoir le faire avec le maximum de liberté et de précision, quel que soit leur niveau de complexité. La quatrième raison est que si on a vraiment besoin de l'ambisonique, il est très facile d'encoder la sortie multicanale des plugins.
Pourquoi tant de canaux ? Il existe effectivement peu de lieux et de systèmes de diffusion qui disposent de 64 canaux, mais l'intérêt de travailler avec une résolution élevée est d'obtenir une définition sono-spatiale dont peuvent bénéficier tous les espaces, même s'ils disposent de beaucoup moins de points de diffusion. De toute façon, si les hôtes sont bien conçus, tous les acousmodules sont parfaitement opérationnels quel que soit le nombre de canaux, et des versions sur 32/36 canaux sont souvent proposées pour économiser un peu de ressources dans ces cas là.

Which hosts do you recommend? Reaper for the multitracks and Bidule as modular host, but look at the full list on the resources page.
Are there versions for Linux? Unfortunately no, Synthedit does not integrate for the moment the export in VST3 for Linux, and taking into account the need for third-party developers to perform a special compilation of their extensions i fear that this will not possible bedore a long time ...
Why don't you use ambisonics? There are many reasons ;-) The first one is that there are already excellent plugins (IEM and Sparta in particular) and that there would be no point in doing less well than them ... The second reason is that my plugins must be able to handle all types of spatial organization whereas ambisonics is limited to sphere-based formats. The third reason (perhaps the most important) is that it is not only about spatialization but about creating and processing sounds in conjunction with their space and must be able to do this with the maximum freedom and precision, whatever their level of complexity. The fourth reason is that in any case, if you really need ambisonics, it's very easy to convert the multichannel output of plugins.
Why so many channels? There are indeed few places and broadcasting systems that have 64 channels, but the advantage of working with high resolution is to obtain a sono-spatial definition that all spaces can benefit from, even if they have a lot of fewer diffusion points. Anyway, if the hosts are well designed, all acousmodules are fully operational regardless of the number of channels, and 32/36 channel versions are often offered to save some resources in these cases.

 

 

Installation and Compatibility

Des liens de téléchargement direct accompagnent la description de chaque plugin, ce qui permet de les sélectionner librement et de les mettre à jour selon ses besoins.
En plus de cela, des "bundles" regroupent l'essentiel pour chaque catégorie et sont téléchargeables en début de chaque page. Veuillez noter qu'ils sont mis à jour moins souvent...
Enfin, un "Basic Bundle" comprend une sélection de plugins issus des différentes catégories permettant de débuter et de se familiariser avec leur utilisation (et n'oubliez pas de télécharger aussi les documents d'Aide Rapide !) :

The direct download links accompany the description of each plugin, allowing you to select freely and update them as needed.
In addition to this, some "bundles" group the essentials for each category and are downloadable at the beginning of each page. Please note that they are updated less often ...
Finally, a "Basic Bundle" includes a selection of plugins from all the categories allowing you to start and to become familiar with their use (and don't forget to download too the Fast Help documents!):

Windows Basic Bundle - 2022-03
(AleaSampler 64, AmbiSampler 1ST, AnimaSpat 848L, BrushSampler 18, ColourVerb 8, DynaMover 64, FocusDelay 36, FocusFilter 36, FocusMass 36, FocusSynth 36, KaleidoSampler 64, KaleidoSynth 64, MassInFaders 864, MiniDeco 64, MiniRez 64, MultiAnalyzer 18, MultiLevels 32, MultiSampler 16, MultiSynth 64, Room 64, Room 3610, RoomSampler 64, SampXplorer 248, ScaleMass 2436, Scatterizer 64, SimpleBass 18, SimpleStretcher 16, SimpleTest 64, SpacedBass 16.2, SpacedDR-16, SpacedRoute 64, SpacedTest 64, SpacedView 64, Spat3D 218, SpatDelay 1636, SpatKeys 64, SpatLayers 248-3, SpatLine 64, SpatMass 818, SpatTouch 64A, SpectraMover 32, SpectraSplitter 8, Substractor 32, TouchSampler 48, UniFIR 64, UniGain 64, UniQ 64, UniVerb 64)


MacOS Basic Bundle - 2022-04
(AleaSampler 64, AmbiSampler 1ST, AnimaSpat 848L, BrushSampler 18, DynaMover 64, FocusDelay 36, FocusFilter 36, FocusMass 36, FocusSynth 36, KaleidoSampler 64, KaleidoSynth 64, MassInFaders 864, MiniDeco 64, MiniRez 64, MultiAnalyzer 18, MultiLevels 32, MultiSampler 16, MultiSynth 64, SampXplorer 248, ScaleMass 2436, Scatterizer 64, SimpleBass 18, SimpleStretcher 16, SimpleTest 64, SpacedBass 16.2, SpacedRoute 64, SpacedTest 64, SpacedView 64, Spat3D 218, SpatDelay 1636, SpatKeys 64, SpatLayers 248-3, SpatLine 64, SpatMass 818, SpatTouch 64A, SpectraSplitter 8, TouchSampler 48, UniGain 64, UniQ 64)

Mac: if the plugins don't load contact me for an alternative download link

Installation / emplacement des plugins :
- Windows : /Programmes/Common Files/VST3/
 + éventuellement dossiers de Presets : /Documents/VST3 Presets/AcousModules/
- MacOS : /Library/Audio/Plug-Ins/Components/ (ou /VST3/)
 + éventuellement dossiers de Presets : /User/Library/Audio/Presets/AcousModules/
Il n'y a pas actuellement d'installeur, le placement doit être opéré "à la main", désolé...

Compatibiités : Windows toutes versions (Windows 10 recommandé), MacOS minimum 10.15 Catalina

Les hôtes doivent être compatibles 64bits, supporter le format VST3 sur Windows ou Audio Unit sur Mac (bientôt VST3 également), et bien-sûr disposer d'une architecture multicanale (8 canaux minimum...).
Testés et fonctionnels : Audition, Bidule, Carla, Element, GigPerformer, LiveProfessor, Max/Msp, Pyramix, Reaper, QLab Pro, SoundForge, Tracktion, Usine Hollyhock, VSTHost / SAVIHost.
Pour les hôtes Windows non compatibles avec les VST3 multicanaux (ou s'ils les gèrent d'une manière différente ou limitée) il est possible de les "transformer" en VST2 en renommant les fichiers .vst3 en .dll (Ardour, Nuendo, Sequoia...).
Voir la liste complète et les détails sur la page Ressources.

Problèmes connus (decembre 2021) :
- dans certains cas supprimer un plugin puis en insérer un autre sur la même chaîne d'effets dans Reaper peut le faire quitter

- les automations de certains plugins n'ont d'effet que si leur interface est visible
- connecter ou supprimer un câble de Patch lorsqu'il y en a plusieurs dans la même prise peut être difficile
- les Patches des versions VST3 et AU ne sont pour l'instant pas compatibles, les projets d'hôtes pour Windows et Mac ne peuvent donc pas être échangés sans devoir refaire les réglages des plugins, MAIS les fichiers de configuration spatiale pour les plugins possédant une interface de type "3D" peuvent être importés/exportés dans tous les cas
- dans de rares cas sous Windows certains éléments graphiques peuvent être invisibles
- MacOS : le raffraîchissement de l'interface utilisateur peut être lent dans certains hôtes et certaines machines, il est en général moins fluide que dans Windows
- MacOS : dans certains version de l'OS les graphiques peuvent être mal affichés
- MacOS à partir de BigSur : les dernières "avancées" d'Apple dans le domaine de la sécurité ainsi que d'autres changements peuvent empêcher le chargement des plugins
- MAC ARM : l'ensemble des plugins pour Mac doivent fonctionner avec l'émulateur Rosetta 2, des versions natives pour la famille de processeurs M1 devraient être disponibles progressivement au cours de l'année 2022

Installation / plugins location :
- Windows: /Programs/Common Files/VST3/
 + eventually Presets folders: /Documents/VST3 Presets/AcousModules/
- MacOS: /Library/Audio/Plug-Ins/Components/ (or /VST3/)
 + eventually Presets folders: /User/Library/Audio/Presets/AcousModules/
There currently is no installer, so you will have to put them by hand, sorry ...

Compatibilities: Windows all versions (Windows 10 recommanded), MacOS minimum 10.15 Catalina

Hosts must be 64bits compatible, support VST3 format on Windows or Audio Unit on Mac (soon VST3 also), and of course have a multichannel architecture (8 channels at least ...).
Tested and working: Audition, Bidule, Carla, Element, GigPerformer, LiveProfessor, Max/Msp, Pyramix, Reaper, QLab Pro, SoundForge, Tracktion, Usine Hollyhock, VSTHost / SAVIHost.
For Windows hosts that are not compatible with the multichannel VST3 format (or if they do it in a different or limited manner) it may be possible to "transform" them into VST2 by renaming the .vst3 file as .dll (Ardour, Nuendo, Sequoia...).
See the full list and details on the Resources page.

Known issues (december 2021):
- in some cases delete a plugin then insert another on the same effects chain in Reaper can quit

- the automation of some plugins have an effect only if their UI is visible
- pick or delete a Patch cable when there is several in the same plug can be difficult
- VST3 and AU patches versions are actually not compatible, thus Windows and Mac hosts projects cannot be exchanged without having to redo the plugins settings, BUT spatial configuration files for plugins with a "3D" type interface can be imported/exported in any case
- in some rare cases in Windows some graphic elements may not be visible
- MacOS: the UI can be jerky in some hosts and computers, it is in general less smooth than in Windows
- MacOS: in some version of the OS the graphics can be badly displayed
- MacOS from BigSur: the latest "advances" from Apple in the field of security as well as other changes may prevent plugins from loading
- MAC ARM: all the Mac plugins must work with Rosetta 2 emulator, native versions for ARM processors' family should be available gradually during 2022

Le statut des plugins est indiqué par les smileys suivants :
aussi bien que possible !
tout à fait fonctionnel, des améliorations sont encore possibles ou sont prévues
utilisable, mais son fonctionnement peut être erratique ou encore limité pour le moment...

The plugins status is indicated by the following smileys:
as good as possible!
quite functional, improvements are still possible or already in progress
usable, but its operation can be erratic or somewhat limited yet ...

Versions 32 bits (Windows)

Les fichiers .dll peuvent être placés dans le dossier de votre choix, à condition bien-sûr qu'il soit indiqué à l'hôte que vous utilisez. Les fichiers ressources nécessaires au plugin sont décompressés au premier lancement et placés dans un dossier à côté du dll.
Selon les versions et les configurations de Windows, ceci peut poser problème si le dossier de plugins est placé sur la partition système. Dans ce cas, le placer dans le dossier utilisateur.
Ces plugins fonctionnent dans tout hôte Windows 32 bits qui dispose de bus multicanaux,
mais ils sont aussi directement compatibles avec les hôtes 64 bits qui disposent d'un mode "bridge" (Reaper, Sequoia).

32 bits versions (Windows)

The .dll files can be placed in the folder of your choice, provided of course it is indicated to the host that you use. Resource files needed for the plugin are uncompressed at first launch and placed in a folder next to the dll.
Depending on the version and configuration of Windows, this can be problematic if the plugins folder is placed on the system partition. In this case, the place in the user folder.
These plugins work in any 32-bit Windows host that has multichannel busses,
but they are also directly compatible with 64-bit hosts that have a bridge mode (Reaper, Sequoia).

Note à propos de Linux

Synthedit ne permet pas l'exportation de plugins pour Linux, mais il PEUT néanmoins être possible d'utiliser les Acousmodules selon deux méthodes :
- utiliser un hôte Windows (par exemple Reaper...) dans Wine : non idéal mais fonctionne sans trop de soucis
- utiliser un hôte Linux via Yabridge (et Wine) : dans mon test personnel les plugins sont reconnus mais se bloquent lorsqu'on les ouvre, mais je ne suis pas un spécialiste de Linux !

Note about Linux

Synthedit does not have plugin export for Linux, but it MAY be possible to use Acousmodules in two ways:
- use a Windows host (e.g. Reaper...) in Wine: not ideal but works without too much trouble
- use a Linux host via Yabridge (and Wine): in my personal test the plugins are recognized but crash when opened, but I'm not a Linux specialist!

 

 

C O N T A C T   -   S U P P O R T 

Four ways:

1. by email at: acousmodules@free.fr (generally, I answer rapidly)

2. the Facebook page

3. the users Forum on KvR-Audio http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=59 (rarely used ...)

4. come to La Monnerie-le-Montel / Auvergne / France and discuss together ;-)
 

 

Vous êtes libres (et même encouragés !) de distribuer les plugins autour de vous, mais je vous demande de conserver avec eux le petit fichier texte qui les accompagne et de faire référence à ce site.
Si la distribution se fait à une plus grande échelle (site Internet, Magazine), merci de demander mon autorisation auparavant.
Sinon, vous pouvez les utiliser sans m'en informer, sans rien me donner, mais je n'ai absolument rien contre les dons...

You are of course allowed en encouraged to distribute the plugins around you, but I ask you to keep together the small text file that accompanies them and to refer to this site.
If the distribution
is made to a larger scale (website, Magazine), thank you for asking my permission before.
Otherwise, you can use them
without informing me, without give me anything. However,
I will accept with a great pleasure any donation ...

credits

Synthedit by Jeff McClintock
extensions by:
Elena Design
Sasha Modules
Davidson
RoyTech Modules
Rob Herder
 Time Domain Modules
...

VST is a registered trademark of Steinberg Media Technologies GmbH

AU is a registered trademark of Apple Inc.