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E F F E C T S

Les plugins ici présents ne réinventent rien, mais ils combinent, quelque-fois avec un rare bonheur ;-) des effets classiques avec le traitement de la masse spatiale.
À part les réverbérations qui restent des traitements hors de ma portée et les égaliseurs qui existent par ailleurs (voir la série mcfx), ceux-ci ont remplacé pour moi pratiquement tous les autres effets, justement grâce à cette capacité à imbriquer étroitement toutes les transformations du son, espace compris. Contrairement à celui des "panners" maintenant assez bien représenté, c'est un domaine où il y a encore énormément à faire...

The following plugins don't reinvent anything, but they may combine nicely most well known classic effects with the space mass processing.
The result is that instead of processing stereo sounds and then spatialize them, we can obtain much more interesting kinds of sound spaces.
This is a domain were developers have yet a lot to discover...

 

Cinema (2D/3D)

Dome (2D½)

Ring (3D)

Grid (2D/3D)

Stage (2D)

 

 

D e l a y s

 

There are of two types : one (or two) input is multi-delayed with each delay channel spaced on the multichannel outputs, or a number of parallel delays process each multichannel inputs.

 

S p a t D e l a y  1 6 1 3 A

 

- sixteen independant delay lines
- graphical setting for times and feedback
- three acceleration curves
- independant mute for each delay
- global time and feedback settings
- modulation des durées par un oscillateur à quinze formes d'ondes, avec réglage d'inertie pour des évolutions de textures
- six "snapshots" graphiques éditables (4 pour les durées, 2 pour le feedback)
- surface de contrôle bidimensionnelle pour interpolation des six snapshots et "morphing" entre eux, avec dix courbes d'interpolation et réglage d'inertie
- positionnement spatial et automation groupé des seize delais : position 2D, alignement, angle, rotation, position verticale et orientation

 

 

1 x 5.1 to 13.1

Version : 0.9f

 

 

S p a t D e l a y   1 . 1 6 . 2 4  / 5 7

 

 

- 16 délais indépendants avec courbes d'accélération temporelle
- modulation par LFO
- 6 mémoires de délai et de feedback avec interpolation 2D
- répartition spatiale des 16 délais selon le SpatMass H1624

 

  

1 x 24 / 5 7 (3D)

Version 24

version 57R

 

 

S p a t D e l a y    1 . 8 . 3 2

 

 

- 8 retards indépendants avec courbes d'accélération
- modulation par un LFO à multiples formes d'onde
- 6 mémoires de retards et de feedback avec interpolation 2D
- répartition spatiale des 8 retards selon le SpatMass H832

 

  

1 x 32

Version : 0.9b

 

 

D e l a y M a c h i n e   5 7 R

 

 

-

 

  

1 x 57 (17/21/19)

Version

 

 

B i g D e l a y    6 4

 

 

-

 

 

up to 64 x 64

Version :

 

 

F o c u s D e l a y   3 2

 

 

- trente-deux retards indépendants avec feedback
- le temps de retard est commandé par la position centrale, qui correspond également au maximum d'intensité
- le réglage d'Aire contrôle à la fois le recouvrement de la masse spatiale et la linéarité du contrôle d'effet

 

    

2/32 x 32

Version

 

 

F o c u s D e l a y   4 3 D  /  5 7 R

 

 

Like the FocusDelay 32, but in parallel mode only.

 

      

43 x 43 / 57 x 57

v. 43

v. 57

 

 

S p a t D e l a i s   8 8

 

- huit entrées vers huit sorties
- huit delais avec réinjection
- variations de pitch lors du changement de durée des delais !
- échelle des durées exponentielle pour un réglage plus fin
- paramètre d'inertie

 

 

8 x 8

Version : 1.2a

 

 

M u l t i D e l a y   1 8

 

 

The 18 channels parallel delays use global macro controls to change all the Time and Feedback values easily : Up, Down, Dip, Random, Shift.

 

 

 

18 x 18

Version : 1.0

 

 

M i n i D e c o   4 4

 

 

44 channels delay with mono / stereo / quad / octo / multi input.
The 44 delays can be set in growing order with different linear/acceleration curves, plus random value and random feedback.
It can be used with small values to decorelate a multichannel sound (hence the name) or for more important effects.

 

 

1 to 44 > 44 and less

Version

 

 

M i n i D e c o   6 4

 

Simple cascading delays with feedback and acceleration curves.

 

 

64 x 64 and less

Version

 

 

 

 

 

S p e c t r a l

 

From simple multichannel parallel filters bank to more sophisticated spectral separations.

 

 

M u l t i F i l t e r   1 8

 

 

Simple 18 channels parallel filter :
- six modes : LPF, HPF, BPF, Notch, Peak A and B
- global macro controls to change all the Cutoff and Resonance values easily : Up, Down, Dip, Random, Shift
- a manual control mode is also available to change each channel value one by one

 

 

18 x 18

Version : 1.0

 

 

F o c u s R e z   4 3 D

 

 

- quarante-trois filtres résonnants multimodes
- la modulation de la fréquence de coupure de chaque filtre se fait en fonction de la distance de la source (mono/stéréo), ou de la balance de l'ensemble des canaux de la source (multi), avec chaque canal de sortie
- ressources hélas importantes avec des bandes de fréquences étroites...

 

     

 43 x 43

Version

 

 

F o c u s R e z   3 2  /  5 7 R

 

 

-

 

     

  2/32 x 32 / 57

Version 32  

Version 57   

 

 

S p e c t r a l S p l i t t e r   3 2

 

 

FFT based splitter, 32 bands in harmonics or inharmonics order, each band going of course to a different output.
It is highly recommended to mute it before changing the FFT order...

 

 

32 > 32 and less

Alpha version

 

 

S p e c t r a M a s s   8 4 3 D

 

Half way between an advanced multi-inputs panner and a spectral-delay, focused on space "organic" animations.

 

     

 1 x 43

Version

 

 

S p e c t r a M a s s   1 6 4 3 D

 

FFT based version with 16 spectral bands :
- choose (carefully) the FFT order
-
- attention : may be unstable !

 

     

 1 x 43

Version

 

 

S p e c t r a M a s s   8 5 7 R

 

 

 

 1 x 57

Version

 

 

 

 

 

P i t c h / G r a i n s

 

 

See also the KaleidoPlayer and the MultiStretcher series on the Instruments page.

 

S p a t P i t c h   8 8  /  M u l t i P i t c h   2 4

 

 

Parallel pitch shifters with delays, with a very wide pitch range.
Attention : buggy !

 

 

8 x 8 / 24 x 24

v.8

v. 24

 

 

M u l t i P i t c h   3 2  / 6 4

 

 

32 / 64 parallel wide range Pitch Shifters, with morphing when drawing or between random values :
- 32 / 64 separate pitch sliders
- global Amount, Pitch and Granularity
- up to 5 sec time transition
- display from 1 to 32 / 64 channels

 

 

32 x 32 / 64 x 64

v. 32

v. 64

 

 

S p a t P i t c h   1 6 4 4

 

 

 

 

 

1 > 44 x 44

alpha version

 

 

 

F o c u s P i t c h   4 3 D

 

 

-

 

     

  43 x 43

alpha version

 

 

F o c u s G r a i n s   4 3 D

 

 

- quarante-trois modulateurs granulaires
- la position du focus détermine l'amplitude des modulations, réglables pour chacun des paramètres de granulation
- l'aire du focus, représentée visuellement, détermine la zone d'application de ces modulations, selon une courbe au choix

 

     

  1 x 43

Version

 

 

 

 

 

R e v e r b

 

There is no way for me to make an original reverberation, but Jezar's Freeverb code can still give some interesting results with wide parallel channels processing.

 

M u l t i V e r b  1 8

 

 

Simple 18 channels parallel reverberation, based on Jezar's Freeverb :
- global macro controls to change all the Size and Mix values easily : Up, Down, Dip, Random, Shift
- global damp setting
- a manual control mode is also available to change each channel value one by one

 

 

18 x 18

Version : 1.0

 

 

F o c u s V e r b   4 3 D  /  5 7 R

 

 

Based on the Freeverb, in the 43D version the channels are grouped by 2 which can produce a better immersion, in the 57D version all the channels are fully independant which can produce a better localization.
Modes Reverbe Inside / Outside : the focus center position determines the highest or lowest reverb mix zone, whereas its size determines how the mix changes (less or more) up to its outside.
According to these to parameters, you can have from one single point with reverb to one single point without reverb.
Since they can be changed and automated you can make interesting moving reverberated zones, for example to follow some object path or to make sound differently only some places.

 

  

43 x 43 / 57 x 57

v. 43  

v. 57  

 

 

M u l t i V e r b   4 4

 

 

44 channels parallel reverberation,

 

 

44 x 44

Version

 

 

M u l t i F r e e z e r   3 2   /   6 4

 

 

32 or 64 channels reverberation with freezing control.
Not specially nice sounding but it does the job.
Attention : the 64 channels version can hang !

 

 

32/64 x 32/64

Version

 

 

 

 

 

M u l t i F X

 

 

 

 

O c t o B a n d    F X

 

- division d'un signal stéréo en deux fois quatre bandes de fréquence
- traitement de chaque bande par un délai et une réverbération
- positionnement 2D des huit chaînes d'effets (disposition libre des haut-parleurs)

 

 

2 x 8 2D

Version : 0.9a

    

 

 

E x t e n s F X   1 8

 

 

Traitement en parallèle de dix-huit entrées par trois effets en série pouvant traiter indépendamment chacun des canaux :
- dédié au format 17.1
- 18 filtres multimodes avec décalage global de la fréquence de coupure, réglage de résonnance commun
- 18 delais, réglage de réinjection global, réglables globalement pour des valeurs de déphasage ou des effets d'échos
- 18 réverbérations avec gate et gel (base freeverb)
- réglages des paramètres de réverbération communs à tous les canaux sauf l'intensité 
- réglages d'effets par groupes de canaux : avant / arrière / gauche / droite / haut / bas 
- le canal de graves (4) peut être traité comme un canal "normal" pour obtenir 18 canaux réels

 

18 x 18

Version : 0.9e

 

 

S p e c t r a S p a t F X   8 1 3

 

Separation of two input channels into four frequency bands that can be further delayed and reverberated individually, and placed inside the outputs channels space :
- 4 crossover filters for each input, with gain and mute setting
- 8 delais with independant time and feedback settings plus global time
- 8 Freeverb based reverberations channels, with independant size and mix settings plus global size
- free space position of the 8 processed channels
- channel mapping for 2D et 3D surround up to 13.1

 

2 x 5.1 to 13.1

Version : 0.8

 

 

S p e c t r a S p a t   F X  4 3 D  /  5 7 R

 

Separation of two input channels into four frequency bands that can be further delayed and reverberated individually, and placed inside the outputs channels space :
- 4 crossover filters for each input, with gain and mute setting
- 8 delais with independant time and feedback settings plus global time
- 8 Freeverb based reverberations channels, with independant size and mix settings plus global size
- free space position of the 8 processed channels

 

     

2 x 43 / 57

V. 43

V. 57  

 

 

 

 

 

O t h e r s

 

 

 

 

S p a t C h o r u s   5

 

- une entrée vers cinq sorties
- peut produire des effets de chorus / phasing / flanger
- modulation 2D indépendante pour la durée de délai et l'intensité du chorus
- deux modulateurs XY, avec réglages de vitesse, de symétrie et d'amplitude
- activation / mute pour chaque canal

 

 

1 x 5.0

Version : 0.9e

   

 

 

S p a t C h o r u s   1 8

 

- une entrée sur dix-huit sorties
- dix-huit canaux de modulation
- effets de type chorus / phasing / flanger
- deux modulateurs bidimensionnels à 15 formes d'ondes
- décalage des valeurs de modulation par groupes de six
- activation / mute de chacun des 18 canaux

 

 

1 > 18

Version : 0.9a

 

 

N o i s e R e d u c t o r   S

 

Simple FFT noise reductor that can be used for other interesting effects.
The floor input is scanned continuously and according to the Threshold and Ratio values you can obtain subtle effects or "synthetized" kinds of sonorities.

 

 

1 x 5.1 to 13.1

Version : 0.9

 

 

M u l t i G a p e r

 

 

Simple but effective way to make periodic holes and amplitude modulations in sound (0.1 Hz to 50 Hz).
The up-to-64 channels can be synchronized or not with a linear and/or random jitter.

 

 

64 x 64 and less

Version

 

 

N o i s e R e d u c t o r   4 4

 

 

Simple FFT "background" substractor.
The floor input is scanned continuously and, according to the Threshold and Ratio values, you can obtain subtle effects or "synthesised" sonorities.
May be buggy !

 

 

44 > 44 and less

Version

 

 

M u l t i C o m p   4 4

 

 

Basic 44 channels compressor/limiter. Not very fast, not very accurate, not very efficient, bit It can help sometimes...

 

 

44 > 44 and less

Version

 

 

F o c u s R i n g   3 2

 

 

  

 

- modulation en anneau avec trente-deux oscillateurs
- choix de six formes d'ondes
- possibilité d'utiliser un fichier wav à la place de l'oscillateur
- la modulation de la fréquence de chaque oscillateur se fait en fonction de la distance de la source (mono/stéréo), ou de la balance de l'ensemble des canaux de la source (multi), avec chaque canal de sortie

 

 

2/32 x 32

Version : 1.0