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Dome and Sphere

La sphère constitue un dispositif haut-parlant particulièrement séduisant, mais hélas difficile à mettre matériellement en place !
Le Dôme est plus accessible, et présente une certaine facilité de conception et d'utilisation car il est finalement plus proche d'une surface 2D (bombée) que d'un réel espace tri-dimensionnel.

En tout cas, un des avantages de ces deux dispositions c'est qu'elles peuvent bénéficier d'une représentation spatiale ambisonique, et ainsi faciliter les adaptation des Ĺ“uvres à différents dispositifs... du moment qu'ils restent compatibles avec cet arrangement (hémi)sphérique.
Cela n'a pas toujours été le cas, et il a fallu attendre 2018 et la disponibilité des inestimables plugins de l'IEM (le MultiEncoder et le AllRADecoder), pour pouvoir efficacement et facilement encoder et décoder jusqu'à l'ordre 7.
Il est donc possible maintenant de profiter du meilleur des deux mondes selon le type de travail qu'on effectue et la priorité que l'on donne aux différents types de spatialité. 

The sphere is a particularly attractive loudspeakers organization, but alas also difficult to put materially in place !
The Dome is more accessible, and has a certain ease of design and use as it is ultimately closer to a 2D surface (curved) than a real three-dimensional space.

In any case, one of the advantages of these two spatial arangements is that they can benefit from an ambisonic spatial representation, that may facilitate the adaptation of works to different systems... as long as they remain compatible with this (hemi) spherical space.
This was not always the case, and it was not until 2018 and the availability of the invaluable IEM plugins (the MultiEncoder and the AllRADecoder), to efficiently and easily encode and decode up to order 7.

It is now possible to enjoy the best of both worlds depending on the type of work you do and the priority you give to different spatialities.

    

 Windows Dome-Bundle - 2020 May
(Spat2D-3D, SpatDome 43, AnimaDome 25, SpatMass 43D, )

 

D O M E

The Dome layouts exists in two versions : 25 channels (12 + 8 + 4 + 1) and 43 channels (8 + 16 + 12 + 6 + 1).
Most of them are 2D compatible, thus it is very easy to use them for domes with any numbers of speakers up to 43.
Some others ("fixed 3D layout") use on the contrary a 3D design which allow for more immersive spaces but is not exchangeable.
Dome Presets for the IEM MultiEncoder. 

 
S P A T I A L   M A S S
 

S p a t 2 D - 3 D

 

 

This plugin can be used for most speakers layouts, including 17.1 and 22.2 in 3D, but also the "Dome 25", and some possible 2D layouts from 16 to 24 channels.
His main interest is to facilitate the realization of multiple versions of the same work by not having to change the plugin, only the settings.
Its resource consumption is also very optimized.
It includes the classic functions of the SpatSurround series, plus a minimal graphical display of intensity control for each channel.

 

  2D layout

2 x 25

 

 

 

A n i m a D o m e   2 5

 

 

- entrée mono, vingt-cinq canaux de sortie
- positionnement libre des enceintes virtuelles, correspondant à la position des enceintes réelles ou pour obtenir des animations particulières
- réglages de proximité pour chaque canal avec indication de l'intensité correspondante
- dix courbes de contrôle de l'intensité
- l'entrée audio peut servir de source de modulation, ou on peut utiliser une deuxième entrée auxiliaire pour un autre signal
Deux sections d'animation peuvent être utilisés simultanément et combinés :
Section Steps :
- trajectoires 2D en pas à pas sur seize points
- paramètre de lissage pour obtenir des mouvements continus
- quatre modes de lecture : linéaire, pas, temps et cycle
- mode "linéaire" : déplacement manuel le long de la trajectoire (souris ou contrôleur MIDI), modulation possible selon l'intensité
- mode "pas" : déplacement point par point en fonction d'un seuil de déclenchement sur l'entrée audio, du tempo du logiciel hôte ou indiqué manuellement (tap tempo), détermination des points de départ et de fin ainsi que de la direction
- mode "time" :
- pad de déformation de la trajectoire (échelle et miroirs)
- déplacement 2D global
Section Curves :
- deux modulateurs à multiples formes d'ondes contrôlent les mouvements en X et Y
- contrôle de la vitesse et de l'amplitude du mouvement pour chaque axe par un contrôleur 2D
- réglages de phase et d'accélération
- modulateur global
- sous-modulateurs pour contrôler la vitesse et l'amplitude afin d'obtenir des trajectoires évolutives
- asservissement de la vitesse au tempo (hôte / seuil du signal audio / tap tempo)
Section Instant Gestures :
Mode temporaire qui désactive les deux sections d'animation. Il n'est pas soumis au changements de patch et les réglages restent mémorisés tant que le plugin n'est pas désactivé.
- mode Bounces : il consiste à "lancer" l'anneau qui représente la position du son pour le faire ricocher sur les bords de l'espace 2D, réglage de puissance et de friction (non linéaire aux valeurs élevées), il peut être déclenché automatiquement avec des valeurs aléatoires par l'entrée audio.
- mode Scratchpad : enregistrement à la volée d'une trajectoire continue jusqu'à 30 secondes, lecture à vitesse et à direction variable, contrôle en temps réel des points de bouclage, déformation globale (échelle et miroirs).
Global :
- utilisation du tempo de l'hôte comme source de modulation
- détection du tempo de l'entrée audio
- fonction tap tempo
- subdivisions de la ronde à la quadruple croche, support des triolets
- contrôleurs MIDI pré-assignés
- jusqu'à 64 patches peuvent être enchaînés sans interruptions par un clavier MIDI ou à la souris
- option "NotesOFF default" : définition d'un réglage par défaut lorsque aucune touche n'est jouée.
D'après une proposition et les suggestions de Nikita Vavilov.

 

   2D layout

1 x 2 5

 

 

 

 

S p a t D o m e   4 3 A

 

 

The 2D representation can be arranged to reflect the concentric circles of a dome's top view.
The benefit is that it is simpler to control the sites and the areas of the sounds' spatial mass. All you need is some XY controller (two if you want a separated left/right input control) and a linear controller for the area size.
It is perfect for precise positions and animations along the surface of the dome, but doesn't create phantom images inside it (see the "B" version).

 

   2D layout

2 x 43

 

 

 

S p a t D o m e   4 3 B

 

 

Another way to process the spatial mass of a stereo input in a dome can be to represent it in the form of a three levels cylinder with a top surface.
Each level can be considered as a 2D space, with internal phantom space images, while allowing its vertical translation with a single gesture.
The size and the shape of the phantom zone can be set independently for each level.
The result is very different from the "A" version and can provide a more immersive effect.

 

  fixed 3D layout

2 x 43

 

 

 

S p a t M a s s   8 4 3 D   /   1 6 4 3 D  /  S p a t D o m e   8 2 5

 

8 or 16 inputs can be controlled as a group with three 2D pads. It is simple and effective...
The Inertia and Delay parameters allow more fluid physics-like movements.

 

   2D layout

8 x 43  /  16 x 43

825

843D   1643D

 

 

S c a l e D o m e   2 5

 

Resize and deform the whole 25 channels space with only two XY controllers.

 

    2D layout

25 x 25

 

 

 

S c a l e M a s s   8 4 3 D  /  1 6 4 3 D

 

Move and deform a 8 or 16 channels input inside a dome up to 43 channels.

 

   2D layout

8 / 16 x 43

 

843 + 1643  

 

 

M o r p h D o m e   4 3

 

Based on the ScaleMass principle, it offers a better control of the mass scaling over four height levels (and uses less resources...).
Each one can be scaled freely in both horizontal axis, and can be moved through the other levels.
The position and the scaling can be synchronized when used with a MIDI controller command (but it uses more resources !).
Due to its internal complexity and its global mass control purpose inside a fully symetrical space, there is only a global area setting (size and shape) for each level.
The GUI may take some place on your screen...

 

fixed 3D layout

43 x 43

 

Version : alpha

 

 

D o m e U p D o w n   4 3

 

Height only version of the MorphDome, or a kind of vertical version of the following MegaRotary.
Each of the four height levels (in 8 + 16 + 12 + 6 layout) can be panned to the other ones or a variable mix of all.

 

  fixed 3D layout

43 x 43

 

 

 

M e g a R o t a r y   4 3 D

 

The small MegaRotary series does only one thing : they rotate the whole space on 360° around its central axis. It means that they work only with symetrical speakers layouts.
Several pan modes are provided for different kinds of transition (sharper or smoother).
The rotation can be automated or MIDI controlled (CC), and an inertia parameter helps for very slow movements.
This one is made for a 43 channels dome, organized as 8 + 16 + 12 + 6 circles.
The SpatFocus, the ScaleDome and the MegaRotary process the full channels space in a complementary way. They can be chained to make a tool that controls all aspects of the global space mass.

 

  fixed 3D layout

43 x 43

 

 

 

S p a t F o c u s   2 5 D  /  4 3 D

 

 

 

   2D layout

25 x 25 / 43 x 43

25

43

 

 

S p a t L i n e   3 2 D

 

Linear movements along an up to 32 steps path, among the 43 points of a fix Dome layout :
- two animation modes : keyboard and waveform
- in keyboard mode each key can correspond to one of the 32 steps
- in waveform mode you define the shape, the rate and the range of the exploration
- in both modes a smooth/inertia setting allows to obtain sharp or slow movements between the steps
- the paths are saved in a separate memory for easy recall

 

  fixed 3D layout

1 x 43

 

 

 

 

 

E F F E C T S

 

 

S p e c t r a M a s s   8 4 3 D

 

Half way between an advanced multi-inputs panner and a spectral-delay, focused on "organic" space  animations.

 

  2D layout

 1 x 43

 

 

 

S p e c t r a M a s s   1 6 4 3 D

 

FFT based version with 16 spectral bands :
- choose (carefully) the FFT order
-
- attention : may be unstable !

 

   2D layout

 1 x 43

 

 

 

S p e c t r a S p a t   F X  4 3 D

 

Separation of two input channels into four frequency bands that can be further delayed and reverberated individually, and placed inside the outputs channels space :
- 4 crossover filters for each input, with gain and mute setting
- 8 delais with independant time and feedback settings plus global time
- 8 Freeverb based reverberations channels, with independant size and mix settings plus global size
- free space position of the 8 processed channels

 

   2D layout

2 x 43

 

 

 

 

F o c u s G r a i n s   4 3 D

 

 

- quarante-trois modulateurs granulaires
- la position du focus détermine l'amplitude des modulations, réglables pour chacun des paramètres de granulation
- l'aire du focus, représentée visuellement, détermine la zone d'application de ces modulations, selon une courbe au choix

 

   2D layout

  1 x 43

 

 

 

F o c u s D e l a y   4 3 D

 

 

 

 

  2D layout

43 x 43

 

 

 

 

F o c u s V e r b   4 3 D

 

 

Based on the Freeverb, in the 43D version the channels are grouped by 2 which can produce a better immersion, in the 57D version all the channels are fully independant which can produce a better localization.
Modes Reverbe Inside / Outside : the focus center position determines the highest or lowest reverb mix zone, whereas its size determines how the mix changes (less or more) up to its outside.
According to these to parameters, you can have from one single point with reverb to one single point without reverb.
Since they can be changed and automated you can make interesting moving reverberated zones, for example to follow some object path or to make sound differently only some places.

 

   2D layout

43 x 43

 

  

 

 

F o c u s R e z   4 3 D

 

 

- quarante-trois filtres résonnants multimodes
- la modulation de la fréquence de coupure de chaque filtre se fait en fonction de la distance de la source (mono/stéréo), ou de la balance de l'ensemble des canaux de la source (multi), avec chaque canal de sortie
- ressources hélas importantes avec des bandes de fréquences étroites...

 

  2D layout

 43 x 43

 

 

 

K a l e i d o P l a y e r   1 6 4 3 D

 

 

Integrated SpatMass module

 

  2D layout

2 > 43

 

 

 

M u l t i S t r e t c h e r   1 6 4 3 D

 

 

Granular 16 windows time-stretcher.

 

  2D layout

 1 > 43

 

 

 

 

I N S T R U M E N T S

 

 

P e n S a m p l e r   2 5 / 4 3

 

 

- prévu pour le jeu à l'aide d'une tablette graphique, mais peut se faire à la souris ou tout autre contrôleur XY (y compris le doigt)
- la position de l'anneau détermine à la fois la position du son sur les différentes sorties et le déclenchement des évènements selon plusieurs modes
- l'axe horizontal détermine l'étendue des notes plus, au choix, le point de départ de l'échantillon ou l'écart horizontal entre les deux canaux de l'échantillon
- l'axe vertical détermine la modulation de la hauteur plus la fréquence du filtre ou l'écart vertical entre les deux canaux de l'échantillon
- choix de la direction des modulations
- contrainte du mouvement horizontal ou vertical avec les touches Maj et Ctrl
- commandes spéciales pour les tablettes Wacom vià un convertisseur MIDI
If a Wacom tablet is used, it is possible to use the pressure, angle and inclination of the pen as modulation sources (it needs a MIDI converter like )

 

  2D layout

2 > 25 / 43

  25  

43 

 

 

S p a t S a m p l e r   4 3  D

 

 

The Dome is represented as a three levels cylinder, with global Area and Spread settings for each level, making it very efficient for immersion but more difficult to play.

To do : space modulations with the envelope and the LFOs.

 

  fixed 3D layout

2 > 43

 

 

 

S p a t S a m p l e r   4 3 - 2 D

 

 

2D compatible version, easier to play than the previous one.

To do : space modulations from the envelope and the LFOs.

 

 2D layout

2 > 43

 

 

 

P o l y S p a t S a m p l e r   8 4 3 D

 

 


There is a special Area spread parameter for improved immersion.

 

  fixed 3D layout

1 to 8 > 43

 

 

 

P o l y M a s S a m p l e r   8 4 3 D

 

 

 

 

2D layout

 8 > 43

 

 

 

A l e a S a m p l e r   4 3 D

 

 

- global space rotation control similar to the MegaRotary plugin

 

  fixed 3D layout

2 > 43

 

 

 

K a l e i d o A m b i X   1 o

 

 

Unlike the other KaleidoPlayers/Samplers this one doesn't spatialize the grains but can fragment a 1st order ambisonics sound.
Since there is actually no way to play a 4 channels file you will have to split them into two stereo files that will play synchronized.

 

ambisonics

1st order

 

 

 

 
U T I L I T I E S
 

 

D o m e I O   2 5

 

 

 

  fixed 3D layout

25 x 25

 

 

 

D o m e  I O   3 2 - 4 3

 

 

 

  fixed 3D layout

32 x 43

 

 

 

D o m e M e t e r   2 5

 

Peak activity and amplitude according to its space position (fixed).

 

  fixed 3D layout

25 x 25

 

 

 

D o m e M e t e r   4 3

 

Peak activity and amplitude according to its space position (fixed).
Each height level has its own color (very nice at night) ;-)

 

  fixed 3D layout

43 x 43

 

 

 

D o m e T e s t   2 5

 

Top 2D view instead of the pseudo 3D view.

 

  fixed 3D layout

25

 

 

 

D o m e T e s t   4 3

 

 

 

  fixed 3D layout

43

 

 

 

 

 

 

S P H E R E

The special sphere plugins actually exist in two fixed layout formats : a 18 channels mini-sphere (1 + 4 + 8 + 4 + 1) and a big 54 channels pseudo-sphere (1 + 8 + 10 + 16 + 12 + 6 + 1), which is a part of the 3DRing/Double-Dome 59.
They all use a Center Area Compensation setting for the middle level.

Sphere Presets for the IEM MultiEncoder.

S p a t S p h e r e   1 8

 

 

 

 

2 x 18 (3/5th order)

 

 

 

P s e u d o S p h e r e   2 5 4

 

 

 

 

2 x 54 (5/7th order)

 

 

 

S p a t S p h e r e   8 1 8

 

 

 

 

8 x 18 (3/5th order)

 

 

 

P o l y S p a t S a m p l e r   8 1 8

 

 

 

 

8 > 18 (3/5th order)

 

 

 

S p h e r e S a m p l e r   5 4

 

 

 

 

2 > 54 (5/7th order)

 

 

 

S p a t S t r u m e n t    S 5 4

 

 

 

 

2 x 54 (5/7th order)

 

 

 

S p h e r e   1 8 I O

 

 

 

 

18 x 18 (3/5th order)

 

 

 

S p h e r e T e s t   1 8

 

 

 

 

18

 

 

 

S p h e r e  M e t e r   1 8

 

 

 

 

18 x 18

 

 

 

see also the section Network-3DRing / Fixed Layout for Sphere 54 compatible utilities